Ри Ри Ра е стая за игра. Място, където деца и родители общуват свободно, играят и се забавляват! И откриват света като песен: ра-ра-ри... ри-ри-ра

КОНТАКТИ И РАБОТНО ВРЕМЕ

_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
РИ РИ РА - ЕДИСОН - ж.к. Яворов >>> - свободни места!
__________________________________________________________________________

четвъртък, декември 08, 2011

Кооп-бацил в София

СРЕЩА НА РОДИТЕЛСКИ КООПЕРАТИВИ В РИРИРА


Близо 50 са регистрираните случаи на засегнати от нов кооп бацил в София. Специфично е трайното му настаняване в сърцата на деца и родители, и силен положителен ефект върху качеството на отглеждане на малчовци на възраст до 4-5 години. Засегнатите са особено щастливи и доволни от случилото им се, поддържат контакт в рамките на групи от средно 8 до 10 семейства, наричат себе си родителски кооперативи (или за по-кратко кооп, по примера на виреещите повече от половин век различни типове родителски сдружения за отглеждане на деца  в Северна Америка и Западна Европа) , и с радост приеха поканата на РиРиРа за обща среща и споделяне на опит.

Така в неделя, 04.12. 2012 г., се събрахме представители на 6+ родителски кооператива от София, сред тях и учители, които водят занимания с децата. Всеки кооп имаше възможността да разкаже и покаже по-дългия или по-кратък път, извървян до момента. От Къща Мусала, Горска детска градина, Слънчовци, Детски стъпки, Приказен дом, РиРиРа Лозенец и Едисон  събрахме отговори на следните въпроси:

- колко и какви деца обгрижва един кооп?
- къде и за каква част от деня?
- как е организирана материалната издръжка?
- какво е родителското участие?
- каква е ролята на учителя в едно подобно родителско начинание?
- какви образователно-възпитателни цели следват заниманията с децата и как са организирани?
- какъв опит има един кооп от контакти с околния свят / граждани-съседи, други детски заведения, медии, институции.../ ?

И въпреки специфичните прояви на всеки кооп, които оживяваха разказа на всеки един от представителите, заедно открихме доста сходства, и сходни проблеми.

Добрите новини:
- в началото на всеки един от шестте коопа стои силната мотивация на родител/ група родители да направи нещо качествено по-добро за детето си, и същевременно да си осигури време за работа
- следва период на намиране на убедени съмишленици, семейства с близки разбирания и също толкова силна мотивация - личният контакт, достатъчното време за опознаване на родители и деца, се оказват решаващи при сформирането на кооператив, щастливият кооператив функционира като голямо семейство / как се постига това - някой се допитват до астролог, други излизат сред природата заедно, трети залагат на чести родителски срещи.../

По-трудните новини:
- трудна задача се оказва формулирането на общи образователно-възпитателни цели за децата в коопа, и програма от занимания, която да бъде следвана
- и в тази връзка дефинирането на един кооп като добър работодател и намирането на ТОЧНИЯ УЧИТЕЛ/и се оказва ключово! На намерилите се учител/и и родители  лицата грееха спокойни и щастливи, останалите споделиха за горчив опит и наложили се компромиси.

За важната роля на учителя в подобни малки групи, като обединяващо родителите звено, ракета-носител на познанието и възпитанието в група,  и преди всичко "пръв пораснал приятел" на детето /по думите на Галя от Горска детска градина/ със сигурност ще трябва да се направи специална среща! (на тази, в нарочна ролева игра влязохме в неговата роля, 6 екипа от "учители" получиха задачата да организират под знака на КАЛИНКАТА занимание за деца насочено към посочена сфера на познанието, и да разкажат на въображаем родител как е протекло то)


Подобно на децата, и при кооповете отбелязахме относително стабилно прохождане някъде към навършването на първата годинка. Детски стъпки с опита на Плейцентър Приятели, РиРиРа Лозенец и Къща Мусала - трите вече с живот повече от година можеха да се похвалят с изработен вътрешен правилник, който значително улеснява приобщаването на нови семейства и предаването на опит в рамките на кооператива.
И колкото е вярно, че няма как да спестиш на един малчо всичките му клатушки и спънки до първата стабилна крачка, толкова и единодушно бе мнението на всички събрали се, че си заслужава да посветим част от времето си на анализ и обобщаване на добрите опити по отношение на всяка една част от кооп-функционирането /деца, родители, учители/, за да формулираме модел на родителски кооператив за нашите бг-условия. Обещахме си следваща конструктивна среща, в новата година :)

Виж още по темата тук

Няма коментари:

Публикуване на коментар